
Bon Turystyczny w pigułce
Zapraszamy do zapoznania się z najważniejszymi informacjami dotyczącymi Polskiego Bonu Turystycznego. Ma on na celu wspierać zarówno branżę turystyczną znajdującą się w okresie kryzysu wywołanego przez pandemię COVID-19 jak i osłabione finansowo polskie rodziny które również odczuwają skutki pandemii.
Co to jest Bon Turystyczny?
Bon jest narzędziem oraz formą wsparcia dla rodzin i firm które odczuwają skutki wywołane pandemią. Niezależnie od dochodu skorzystać może każda rodzina, która posiada co najmniej jedno dziecko do 18 roku życia. Wysokość takiego wsparcia to 500 zł na każde dziecko. Natomiast na dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności przysługuję bon w wysokości 1000 zł.
Jak i gdzie wykorzystać Bon?
Za pomocą bonu można dokonać płatności za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne realizowane przez przedsiębiorcę turystycznego lub organizację pożytku publicznego na terenie całego kraju. Wykorzystać go można między innymi na pobyt w hotelu, pensjonacie, campingu czy gospodarstwie agroturystycznym.
Imprezą turystyczną należy rozumieć połączenie co najmniej dwóch różnych rodzajów usług turystycznych na potrzeby tej samej podróży lub wakacji. W ten sposób można sfinansować np. pobyt dziecka na „zielonej szkole”, kolonii czy obozie – harcerskim, sportowym, rekreacyjnym, zarówno latem, jak i zimą.
Poniżej przedstawiamy obiekty noclegowe które wyraziły zgodę na umieszczenie informacji o tym że honorują Polski Bon Turystyczny:
– PTTK Oddział im. M. Orłowicza w Przemyślu, ul. Waygarta 3 37-700 Przemyśl www.przemysl.pttk.pl
– Dwór Wapowce, Wapowce 78 A www.dworwapowce.pl
– Schronisko Młodzieżowe PTSM ,,Matecznik”, ul. Lelewela 6, 37-700 Przemyśl www.ptsm-matecznik.pl/pl
Spis podmiotów akceptujących Bon Turystyczny można sprawdzić na stronie internetowej:
https://bonturystyczny.polska.travel/lista-podmiotow
Czy Bon ma termin ważności?
Tak, z bonu można korzystać nie dłużej niż do 31 marca 2022 roku lub do wyczerpania środków. Bonu nie można wymieniać na gotówkę.
Jak aktywować bon?
Bon zostanie wygenerowany w systemie po zarejestrowaniu się na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS), podobnie jak 500+. Jest to łatwa rejestracja za pomocą m.in. Profilu Zaufanego, kwalifikowanego podpisu elektronicznego oraz dzięki niektórym bankowościom internetowym. Bon zostanie aktywowany po poprawnym zaakceptowaniu danych. Będzie to unikalny 16-cyfrowy numer który zostanie przesłany przez wskazany przez osobę numer telefonu lub adres poczty elektronicznej. Kod/numer trzeba będzie pokazać podczas rezerwacji lub przy kwaterowaniu. Potwierdzeniem przy rezerwacji będzie wysłany na wskazany numer telefonu kod potwierdzający płatność.
Najważniejsze informację dla przedsiębiorców turystycznych lub organizacji pożytku publicznego
Aby przystąpić do programu należy zarejestrować się na platformie Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS) i złożyć oświadczenie. Następnie podawane są niżej wymienione dane:
- imię i nazwisko, nazwę lub firmę;
- adres zamieszkania – w przypadku, gdy reprezentujesz przedsiębiorcę turystycznego będącego osobą fizyczną, adres siedziby – w przypadku, gdy reprezentujesz osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadająca osobowości prawnej, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, adres wykonywania działalności – w przypadku, gdy miejsce realizacji usług hotelarskich lub oferowania imprez turystycznych jest inne niż adres zamieszkania lub siedziby;
- numer NIP – w przypadku osoby fizycznej wykonującej działalność gospodarczą, w przypadku osoby prawnej albo w przypadku jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, numer PESEL – w przypadku osoby fizycznej niewykonującej działalności gospodarczej, a w przypadku jego braku – rodzaj, numer i serię dokumentu potwierdzającego tożsamość;
- informację o wpisie do: właściwej ewidencji, o której mowa w art. 38 ust. 1–3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych lub właściwego rejestru, o którym mowa w art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych;
- numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego albo informację o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej – jeżeli przedsiębiorca turystyczny lub organizacja pożytku publicznego podlega obowiązkowi wpisu do tego rejestru lub ewidencji;
- informację o oferowaniu usług hotelarskich lub imprez turystycznych;
- numer rachunku bankowego prowadzonego w Rzeczypospolitej Polskiej w złotych polskich, przyporządkowany do wykonywanej działalności;
- adres poczty elektronicznej przyporządkowany do wykonywanej działalności;
- numer telefonu przyporządkowany do wykonywanej działalności;
- imię i nazwisko osoby dokonującej rejestracji, upoważnionej do reprezentowania przedsiębiorcy turystycznego lub organizacji pożytku publicznego.
Po zarejestrowaniu się przedsiębiorca lub organizacja musi umieścić informację że honoruje płatność za pomocą Bonu Turystycznego.
ZUS zrobi przelew w ciągu 14 dni od przyjęcia płatności za pomocą bonu. Płatność wykonywana jest na rachunek, podany przy rejestracji na Platformie Usług Elektronicznych ZUS natomiast zwroty uzyskane z tytułu niewykorzystanych bonów, o których mowa w art. 7 ustawy, będą dokonywane na wyodrębniony rachunek Polskiej Organizacji Turystycznej prowadzony w Banku Gospodarstwa Krajowego, o nr 74 1130 1017 0020 1417 3620 0010. Na ten rachunek należy zwrócić środki niezwłocznie po otrzymaniu przelewu z ZUS, wpisując w tytule przelewu numer bonu z jakiego zostały pobrane.
Szczegółowe informację znajdą Państwo na stronie:
https://bonturystyczny.polska.travel/
oraz Ustawie z dnia 19 czerwca 2020 roku o Polskim Bonie Turystycznym
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200001262/O/D20201262.pdf